Nej till Alkohol!

Ja, skulle det vara omröstning idag så skulle jag rösta för totalt alkoholförbud. Svensk som jag är, så reser jag gärna utomlands. Där är det varmt, god mat. Ja, och billig alkohol då så klart. Är väl egentligen enda anledinng. Om man skulle föreslå för grabb-gänget att dra till ett "muslim-styrt" land där alkohol är förbjudet skulle man väl bli knappast bli tagen på allvar följt av grov misshandel.

Alkohol. Visst, kan tillföra en bra stämning, gott med vin till mat, eller bara fett nice att ha en kall öl i bastun. Det är väl så att säga fördelerna som man kan argumentera för utan att skämmas. Att komma med argumentet "jag tycker det är skönt att vara stenfull" är väl inte riktigt något man säger framför farmor på släktmiddan?
Nackdelarna då? Ja vet inte om ni sätt den alkohol reklam som går nu, tror den är sponsrad av IQ "ett smartare förhållningssätt till akolhol". Mycket bra reklam vilket fall. Tillbaka till nackdelarna (som reklamen visar): Våldtäckt, misshandel, grov misshadel, rattfylla, tappat omdöme, respektlöshet och mycket mycket mer. Större delen av våran ekonomi i Sverige försvinner tack vare alkohol, dels rehab men även för skadorna folk vållar på fyllan. Tänkte bara vara tydlig med det, så inte nån dummer kommer och försöker motargumentera med "ja men försäljning av alkohol bidrar till kassan".

Hur tänkte jag nära jag säger "nej till akolhol"? Ni som känner mig vet mycket väl att jag inte är nån nykteristfjolla. Nej, jag försökte helt enkelt sätta in det i en realistiska situation, om det kom upp i valet hurvida man ville rösta för eller mot alkohol i landet. Alkohol kan avnjutas och göra en trevlig stämning, OM man vet hur man ska hantera den. D.v.s. hantera den med respekt. Super man sig full, okej, då är man dirket ute på hal is, MEN det går fortfarande att respektera den, t.ex. om man sitter hemma i lägenheten me polarna och kollar fotboll å dricker nåra bärs, nåra för många så att säga. Vad som blir knaset är ju dem som inte kan respektera alkoholen. Dom dricker, även fast dom troligen vet hur dom blir när dom blir fulla. Dom kan inte dra gränsen när dom ska sluta. Dom kan inte dra gränsen för var dom ska vara (t.ex. hemma själva eller röja på stan) och dom kan inte dra gränsen för Rätt och Fel. Egentligen handlar det väl bara om den förstnämnda; när man ska sluta. För jag tvivlar på att ett glas vin skulle göra någon större skada.
Så skulle vi gå till val, så skulle jag föreslå: Alkohol till dem som kan hantera den. Okej..?.. Ja, då måste man väl avlägga något form av test och sedan få någon form av licens. Och som ni hör låter ju inte det särskilt rimligt. Enda som kvarstår då är alltså: tycker jag det är värt att ge upp alkoholen för några **ioter inte kan hanter den? Ska alla vi som kan dricka med måtta/veta när vi inte ska dricka mer/ändå kunna skilja på rätt och fel - behöva lida för alla dem som inte gör det? Nej, så borde det inte vara, och så är det inte heller i det här landet. Skamligt nog. Det ska inte förekomma kollektivbestraffning. Men fan asså.. Kom igen.. Förstå hur mycket bättre detta land hade varit utan alkohol. Förstå hur många människor ni hade gjort glada. Förstå hur många liv ni hade räddat. Försök förstå att små barn blir ihjälkörda av rattfyllerister. Försök förstå att din dotter blir våldtagen på grund av några ungdomar som druckit för mycket. Försök förstå hur mycket skit vi hade sluppit. Ja, visst fan har man bra många roliga minnen på fyllan. Men äh, skit samma. Hade lätt ersatt dom alla timmarna på fyllan med några timmar extra hemma med familjen, i gymmet, you name it, om det hade inneburit att jag bara kunnat rädda ett liv.

Jag tycker det är tragiskt att ungdomar skrattar åt muslimer som inte dricker, att den västländska kulturen spottar arabvärlden i ansiktet och säger att dom inte har någon frihet då de har alkoholförbud. Är detta priset man ska betala för frihet? Hmm.. Nej, det var en fel formulerad fråga. Är frihet att kunna ha kul på andras bekostnad?

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Religion för mig

Orimligt att meritokratin ska leda till högre lön

Koranbränningar belyser svårigheten med att stifta lagar