Majoriteten av alla utbildningar är överflödiga
Att väst har blivit ett välfungerande samhälle är inte
slumpen. Förutom den vita mannens närvaro är en hög nivå på utbildning och en
på det baserad yrkesmarknad en av de tydligast och mest grundläggande
hörnstenarna – vill jag påstå.
Men är kopplingen mellan en lång och avancerad utbildning och ett högavlönat jobb nödvändigtvis så uppenbar som de flesta vill tro?
Men är kopplingen mellan en lång och avancerad utbildning och ett högavlönat jobb nödvändigtvis så uppenbar som de flesta vill tro?
Representativa personer för utbildningsväsendet målar upp
bilden att den som floppar skolan även floppar arbetsmarknaden och vice varse
att den som är närvarande i skolan även ökar sina odds för att få ett bra och
välbetalt jobb. Och visst är väl sammanbandet so far rätt. Men att det skulle
vara innehållet i utbildningen som är den uppenbara kopplingen till ett
välbetalt jobb är inte lika rätt.
De allra flesta yrken idag kräver ytterst lite
förkompetenser. Undantag till detta kan exempelvis vara flygpilot eller läkare;
de grundläggande kraven som ställs innan man ens kan börja praktisera är
fundamentala. Så förutom en del uppenbara undantag menar jag däremot att de
allra flesta nyexaminerade studenterna sällan har någon direkta kopplingar till
sitt nyvunna jobb och sin utbildning. De allra, allra flesta lär sig sitt yrke
främst och tack vare att de är på arbetsplatsen varje dag ut och in. Allt ifrån
en sluskanställning på McDonalds till en mer avancerad position som ingenjör
kräver alla samma tillvägagångssätt: watch and learn, trail n error. En
universitetsexamen känns aldrig så överflödig som första dagen på ens jobb - 5½
år av studie för att sedan ändå sitta som ett spån de första månaderna.
De allra flesta tillgängliga utbildningarna är helt enkelt
för teoretiska och saknar det motsatta; praktik. Medan teorin ses som något för
de intellektuella så ses praktiken som något av lägre rang. Att det sedan visar
sig att det är just praktiken som spelar större roll än teorin är för mig bara
ett indicium för hur akademikerna och dess upprätthållare gör allt för att
bevara systemet som gagnar dem själva.
Vad har då utbildningssystemet för nytta? Jag påstår inte
att 5½ år på KTH är bortkastad tid, jag säger däremot att programmet skulle
utan problem kunna skrotas ner till bara några terminer utan att detta skulle
medföra att Byggingenjörs Jocke inte skulle kunna lära sig ett nytt jobb.
Utbildningssystemet har som huvudsyfte att sålla agnarna från vetet. Utbildningssystemet
är snarare att ses som ett långdraget test snarare än ett långt
utbildningsprogram. Oavsett om vi pratar grundskolan klass 3b eller tredje år
på Luleå universitets tekniska linje så är oddsen för att man ska få någon
praktiskt av sina teoretiska kunskaper i sitt framtida jobb tyvärr sorgligt
låga. Allmänbildning i all ära, men är detta verkligen att rationalisera?
Vilka länder är det då som blir framgångsrika och
högteknologiska succéer? Först och främst ska man ha en befolkning med högt IQ,
så där faller ju hoppet till det teoretiska på en gång, sen ska man gärna ha
humanitär och demokratisk stat för att folk ens ska vilja stanna kvar i landet,
och om man väl lyckats ro i land dessa till synes okontrollerbara faktorer
kanske vi kan börja snegla på moralen och utbildningskulturen i landet.
Uppenbart är att de länder med hög utbildningsnivå även är i framkant och vice
varse. Jag menar dock att en rationalisering inom utbildningsväsendet skulle ge
mer effektiva år inom karriären och färre år som student. Att under fem års tid
ha prov efter prov på fakta man ändå glömmer bort är slöseri med tid och
resurser. Om vi vill få bekräftat en persons intelligens, eller annan för
branschen nödvändig måttstock på duglighet, kan vi göra det på effektivare sätt
än ett överflöd av onödig kunskap.
Jag menar på att ett lands genomsnittliga kunskapsnivå
snarare har att göra med forskningen som bedrivs inom respektive område snarare
än att nyexaminerade studenter tillför kunskap till sin arbetsplats.
Att löpa fem gånger i veckan i fem år är ett måste om man
ska ge en bra tid på Marathon. Att studera fem dagar i veckan fem år är inte
ett måste för att bli bra på sitt jobb. Halvera och effektivisera.
Konkretisera och bevisa mig gärna fel.
Kommentarer