Ändra begreppet tack

Mycket skit finns det i dagens digitaliserade västvärldssamhälle. Snorungar till höger och vänster, respekt och tillit bortspolat likt ett skämt för att inte tala om vettet och etiketten som bara flugit ut ur fönstret. Vad är det nu jag stör mig på? Ja tidigare tog ja ju upp lite om MSN och mobiltelefoner (se tidigare inlägg). Nu tänkte jag beklaga mig lite över telefonin igen, men även lite gnäll om begreppet "hade inte tid".

Telefonerna då. Dagens mobiler är ju som kännt utrsutade med högtalarfunktioner. Förvisso kanske en bra sak om man vill prata 2-1 och således spara in 0.50kr. Jobbigt blir det dock när man talar med folk som har på högtalartelefonen utan att säga till om det. Vart tog respekten vägen? Skyll inte på eran uppfostran, ni får väl för fan ansvara för era egna liv NÅNGÅNG. Samtal på tu man hand är en privat konversation. Bjuder man in någon till säger man det, så enkelt är det väl ändå bara? Folk har som tidigare kännt en tendens att vara kaxigare desto längre ifrån man är dom. Mail, msn, telefon, IRL. Fräckhet kommer i alla möjliga former. Men men, det mest ironiska i detta är att ni talar om frihet. Ni talar om ett fritt land. Ett fritt liv. Ni går och skrattar åt muslimer, åt slöjor och åt religioner med budord. Det är humor för er, för ni vet ju att era liv är rätt, här i västvärlden/sverige. Men kolla på er, ni är skämt. Ni är skam och smuts. Ni är goja. Det är er resten av världen skrattar åt. Fulla snorungar utan skam och respekt i kroppen. Ni tror ni kan nått om livet. Shit asså kom igen.. Ni springer efter anti-depresiva eller alkohol så fort det blir lite mycket. När ni gjort slut skaffar ni nya partners dirket i rädsla av att vara ensama. Shit asså.. Ja bra, era mobil telefoner är jävligt mycke ballare och bättre än va de va för 10 år sen. Ni där emot.. Kom igen asså.. För er som känner mig, och har dum svenska: tala du högtalartelefon utom min vetskap så kan du ge dig fan på en uppsagd vänskap. 1, hittills, and counting.. (kolla, min blogg har gått från seriös filosofisk blogg med strävan efter objektivitet till en böl-hörna för mitt subjektiva gnällande. nån gång får ja fan också va fjortis!!)

Sen har vi ju det här med begreppet "jag har inte tid". Egentligen ligger det lite på föregående ämne, den här skamfulla bortskämdheten. Ni är så bortskämda med pengar och saker att ni låter det förblinda er och ni glömmer bort vad som egentligen är viktigt. "sorry att jag inte ringde igår, jag jobbade/hade fullt upp/pluggade". Asså.. Jaja, vi tar det från grunden. Varför pluggar man? Jo, för att få ett jobb. Vad ska man med ett jobb till? Jo, pengar --> trygghet för den patetiske västerländske människan. Pengarna i sin tur kan ge en ett hus och bil, och det har vi ju lärt oss är viktigt. Att göra karriar. Jo, det var iaf det jag minns efter alla åren i skolan. Aldrig hörde man "värdesätt dina vänner". Nej, istället lät det "plugga inför proven måtse ni göra, allt annat kommer i andra hand". Mina lärare ifrågasatte mig när jag valde att arbeta för att försöja ett hem och familj före mina stuider. Okej. Underhållande. Mer underhållande är att det finns människor som håller med dem. De är så hjärntvättade in i märgen att det verkligen tror att jobbet, pengarna, plugget är det viktigaste. Varför? JO för då har vi en tryggframtid. Vad jag gillar med den så kallade "invandrar kulturen" är gemenskapen och familjen, tillskillnad från "svenson livet" så att säga. De har liksom förstått att vänner, familj, dem man älskar, dem sätter man ALLTID i första hand. De har liksom fattat att det är våra kära vi lever för. Man sätter inte sina vänner i andra hand. Så, nu till tesen av denna text. Låt oss här med för alltid ändra begreppet: "jag hade inte tid" till nu istället :"jag prioriterade dig i andra hand". SÅ KOM FÖR FAN INTE OCH SÄG ATT DET INTE FANNS TID. På denna punkt: XX and counting..

Kommentarer

Oberon sa…
......ya......love.

Populära inlägg i den här bloggen

Religion för mig

Orimligt att meritokratin ska leda till högre lön

Koranbränningar belyser svårigheten med att stifta lagar