Freud

Ne, så tunga grejer vågar ja inte ge mig in på, men är ändå lite intressant hur han kopplar så mycket av våra beteenden i livet till det sexuella. Oftast sammankopplas Freud med djupa psykoanalyser som bara tillämpas på "störda" människor men faktum är att att "leka freud" inte alls är skiskilt svårt. Vi har ju bland annat den här gruppen av människor som är totalt sexfixerade. Ligga runt, klä sig (eller ja, om det nu kan betäcknas klä sig) lite utmanande, flirta osv osv. Brukar oftast vara samma typ av människor; utseendesfixerade, klarar inte att stå på egna ben och kompenserar oftast deras dumhet med att vara översociala. Nån kanske känner igen betäckning från grunskolan? Stereotyperna brukar vara som tydligast då..

Bristande kärlek och trygghet från hemmåt medför att den svage indeviden söker sig trygghet på andra håll. Närhet, en väldigt stark upplevelse som för stunden kan synas som en extremt stark trygghet. Dock när närheten (engångsligget) är borta försvinner tryggheten och likt en knarkare ger sig knarkaren ut efter mer.
Uppmärksamhet, också en enormt stor drivkraft då den resulterar i trygghet när man väl får uppmärksamheten, en känsla av induvialitet och styrka. Visst, hade vi bott på 1800-talet hade det väl räckt med ett par jeans för uppmärksamheten, men i dagens söndertrasade västerländska kultur räcker det knappt med att ha kortkort och urringat för att få sig lite uppmärksamhet. Likt en hög av dagisbarn tävlar de om vem som kan göra mest för att få mest uppmärksamhet, i detta fall att ta av sig mest kläder och klä sig så nedvärderande som möjligt. "Snälla se på mig, jag visar nästan tuttarna, se på mig!". Ja vi ser gumman -klapp klapp-.

Men vad är då sorligast av denna hop av människor som inte har någon skam över sig själva, sin kropp och för deras familj? Det är inte att det söker trygghet, det är ju trotts allt inte deras fel att deras föräldrar uppenbarligen sparade på kärleken. Nej, sorligast är att prata med dessa människor om detta. I vetskap om att det är så många så kan de stå för vad de gör. Hmm... Grupptrycket alltså. Detta är svaga människor vi talar om. De vågar enbart stå för sin sak om de har folk som håller med dem. Så vips vops så har du tusentals människor som springer runt, lättklädda, äcklar sig över communities, delar kroppsvätskor likt vattnet går i ett kretslopp i staden. "Nej men vadå, jag liggar runt för att det är skönt" "Jag sminkar mig för att se vacker ut, men inte för någon annan, bara för att jag tycker att det är snyggt" "nej jag vill klä mig hur jag vill, eftersom jag bara klär mig för mig själv iaf" "Sluta säg att jag klär mig porrigt för andra, jag gör aldrig som någon annan vill".

Sök frälsning för fan, t.o.m. råttorna i tunnelbanan har mer självrespekt!

Ps. Vill bara ha detta sagt: Snälla, gör Guds skull, prata aldrig med mig om inneställen. Kan inte se på människor lägre än dem som talar om inneställen som en status fråga. 1. Sprit 2. Lättkläddhet 3. Dörrvakter. Endera är särskilt coolt...

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Religion för mig

Orimligt att meritokratin ska leda till högre lön

Koranbränningar belyser svårigheten med att stifta lagar