gud eller Gud?

Varför detta påfund att skriva gud med stort G?

Först ut måste jag förklara för alla desillusionerade religiösa: gud är alltså inte en gubbe som sitter i himlen. Gud är ingen person. Gud, om denne finns, är ett högre väsen. Att titulera detta väsen som gud är gränsfall, men kan väl "accepteras" om anledningen är för att direkt göra så förstådd. Flertalet människor känner detta väsen som "gud" och inte "ett högre väsen" (tyvärr).
Jag anser att det är att skymfa detta högre väsen att skriva gud med stort G, då man då förklarar detta absoluta allt som en enkel människa.

Låt oss se till logiken: om gud finns så är det så enormt att vi människor aldrig någonsin (i detta levande liv på jorden) kommer kunna förstå dess. Vi människor kan inte ens påverka morgondagens väder medvetet. Gud skapade allt.
För att förenkla: att likna gud vid en person, en människa eller dylikt, är ungefär som att kalla Kungen för "hörru".

Om man dock som individ har ett svagt psyke och behöver en personlig gud finns ytterligare argument: Titulerar du gud/din gud med stort G i rädsla för vad denne gud annars skulle göra mot dig? Shit man! Jag tyckte min gud var grym nog som straffade egyptierna med grodor med mera på grund av att man torterade x antal tusen människor. Men din gud är ju uppenbarligen totalt out of control som hotar att röja dig från jorden pga en utebliven versal. Nähe förlåt, missuppfattade jag? Så du använder alltså stort g i rädsla för vad.. eller är det bara för att "visa respekt"? Nog för att man hör maffios tala om respekt, men detta tar priset. Det högst intelligenta väsen vi känner till kräver oss på respekt i form av en korrekt titel. Är det nu jag får börja skratta?

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Religion för mig

Orimligt att meritokratin ska leda till högre lön

Koranbränningar belyser svårigheten med att stifta lagar