Varför klaga

I.o.m. tillgång till internet och bloggar får man ofta höra folks åsikter till höger och vänster. Ett ämne som börjat bli allt frekventare bland bloggare är att klaga på saker (för varför ödsla tid över att uppskatta saker) och en av dom sakerna som det klagas mycket på är de diverse högtider vi har, allt från jul till midsommar till alla hjärtans dag.

Det ska klagas på att alla är glada. Det klagas på att alla leenden alla bär är falska. Det klagas på att vi alla samlas "bara" för att fira högtiden", inte för att vi egentligen vill träffas. Det klagas på alla saker som ges när det enda vi behövber ge är kärlek. Det klagas å konstateras att alla högtider bara är kommerisellt skit!

Men vad dessa bloggare egentligen gör är att blotta sin verkligehet. En verkligehet som vittnar om att de faktiskt vill vara med sina nära och kära, den närheten vi förväntas dela på dessa högtider.

Faktum är att jag köper det. Högtiderna vi har idag är kommerisiellt skitsnack, köpa hit och dit. Är inte kärleken i första hand. MEN, varför inte Utnyttja Högtiden istället för att låta Högtiden Utynyttja oss?

Ibland kan det va svårt att få tummen ur arslet å fixa i ordningen en riktig brakar midda me släkten å vänner, eller bara en lugn aftonskväll med sina närmaste. Menar, det samhälle vi lever i idag fokuserar inte längre på Människans bästa, utan mer ur samhällets bästa, vilket anpassas efter den tid och trender vi lever i. Nu säger trenderna att det viktiga är karriär och pengar och saker. Och har man dom inställningarna i vardan blir det automatiskt svårt att boka om jobbet för att boka in släkten. Men sanningen är ju den att det knappast är samhällets trender som är det bästa för oss, faktum är ju den att alla som jobbat för mycket, har pengar eller prylar upp till öronen, förr eller senare upptäcker att det faktiskt är livet, vänner nära och kära, som är det viktigaste i livet.

Men för dem som inte riktigt nått den punkten av livet, höjden av sin riktiga karriär, så följer ett bra tips: istället för att klaga på de få familjehögtider vi har kvar, var glad för dem och utnyttja dem till att samla familjen. Sen för dem som fortfarande klagar på högtiderna vi har: byt ut dina falska vänner och skaffa dig riktiga nära och kära så kommer Du se det fina i högtiderna vi har :) God fucking jul!



---UPPDATERING---

Fick en kommentar hurvida mitt inlägg var "seriöst eller sarkastiskt" varav en diskution följde. Och känner mig skyldig att lägga till en kommentar på inlägget till följd av Vår diskution :)


Min tes var att utnyttja högtiderna till dess fullo, att inte klaga på jultiderna för man förnekar sin egentliga familjesituation. MEN viktigt att tillägga är ju SJÄLVKLART att högtider kan vara en jobbig tid för MÅNGA. Speciellt dem som inte har någon familj i huvud taget. För dem sympatiserar jag med. Det gör jag. Svider i min själ att gå förbi "hemlösa" på julafton (det är dem det tydligast syns på huruvida de har någon att tillbringa julafton med eller inte), kan inte påstå att det drar ner min julstämning, tvärtom, det får mig att känna mig dels sorgsen men även får det mig att mer uppskatta det jag har. För dem som gnäller och klagar på högtiden istället för på sin familj får jag avsmak för. Varför? Jo för att andra ska inte behöva lida av Ditt skitsnack för Du inte kunnat ta itu med din livssution. Har man problem söker man hjälp, inte drar ner andra i samma sörja.

Kommentarer

Anonym sa…
Menar du verkligen vad du just har skrivit eller är hela inlägget dedikerat till sarkasmens kråksväng?

Populära inlägg i den här bloggen

Religion för mig

Orimligt att meritokratin ska leda till högre lön

Koranbränningar belyser svårigheten med att stifta lagar