fördöm rökare

Helt rätt införa skräckpropagandabilder på cigarettpaketen.

När går gränsen för förmynderi och att bara vilja någon väl? Troligen lappar de över varandra och man får helt enkelt ta smällen att kallas för fascist om man vet att det man gör är av goda skäl. Lag på bilbälte, hjälm, och kanske nu snart även sotiga lungor på cigarettpaketen.


Lagens främsta syfte är att skydda tredje part, d.v.s. du får inte döda (andra), inte stjäla (från andra) osv. Dock finns undantag, vilket skulle kunna förklaras som förmynderi där statens säger vad Du inte får göra, även om det du gör endast skadar dig själv, så som till exempel att inte ha bilbälte.

Undantagsfall är dock Alkohol som är lagligt medan hash är olagligt. Alkohol skadar (kanske bland de farligaste substanserna i det moderna samhället) tredje part, det gör inte hash.

Dock skall vi till cigarettens uppkomst. Vore det inte för att cigaretten ägs av kapitalistiska multinationellaföretag som styr mer eller mindre hela rättsväsendet och för att cigaretten skulle kunna kallas som tradition hade det direkt förbjudits. Faktum är att det tjänar inga människor bra, förutom de 3,4 stycken som blir multimiljardärer. Därför är det inte heller mer än rätt att vi nu bannförbjuden detta djävulens ting.

Varför förbjuder vi då inte bara cigaretten helt sonika? För folk är för beroende av nikotinet och sin "frihet". Man har fått för sig att det är Ens rätt att få röka. Som tur är så är människan än tämligen enkel varelse att manipulera. Man börjar helt enkelt att förbjuda cigaretter för minderåriga, följer sedan upp det genom att förbjuda rökning på offentliga ställen - sjukhus, caffer, busshållplatser. Lägg sedan en avslutande stöt genom att framställa skiten skitäckligt genom reella bilder på paketen. Om och när du skalat ner gruppen rökare är det bara förbjuda skiten, stå ut med protester i några veckor och sedan vara nöjd över ett framgångsrikt projekt.

Whats the deal med bilder? Människan, återigen, är tämligen patetisk. Berätta för henne att hon troligen kommer att dö av rökning, fattar hon? Nej. Ge hennes mormor lugncancer och låt henne ruttna bort likt grönsakerna i mitt kylskåp. Fattar hon då? Ja, för människan har en förvirrande egenskap att enbart tro på det hon ser. Allt annat är för abstrakt och irrationellt för att ta till sig.

Min tes är väl att präster borde ha enklast för att sluta röka, de kan ju tro på vad fan som helst även fast det inte finns några som helst rationella stöd för vad som påstås xD

Kommentarer

Debbie sa…
Bra sagt. Nu är jag själv en syndig rökare iof, men hade det varit olagligt hade jag nog aldrig ens börjat (är inte mycket för att leva utanför lagen).

Det enda kassa i ditt inlägg är liknelsen mellan alkohol och hash, för jag tycker inte det ens går att jämföra. JA alkohol är dåligt, JA hash är dåligt, men det är två helt olika diskussioner enligt mig (en evighetsdiskussion vi haft förr!)

Kul att du bloggar igen förresten! /Debbie
Silver sa…
Är hårfin zon mellan livsnjutare och missbrukare. Vissa går hela livet utan att röka, kröka, ta risker ändå kan de kola 25 år gamla, medan en annan lever som belzibub långt in i 80års ålder. Oavsett drog eller synd, anser jag att det är Dåligt först man missbrukar det eller när 3je part tar skada.

Ja hash kan vara skadligt i den mån att en del som använder det kan få psykoser. Men psykoser brukar oftast vara förknippade med personens psyke innan denne började ta hash. Psykoser i sig brukar sällan leda till mycket mer, och botemedlet brukar i många fall räcka med lite psykolog-samtal.

Man bör inse att droger blir en naturlig följd av det samhälle vi lever i idag. Antingen ändrar vi samhället (lycka till) eller så kontrollerar vi drogerna i den utsträckning vi kan. Att bara ta bort alla droger är naivt på så många plan så det finns inte. Jag föreslår därför legalisering av hash och kriminalisering av alkohol. Det ena är ljusår "bättre" för både samhället, privatpersoner, 3je part osv.

Vad anser du vidare vara motargument för legalisering av hash?
Debbie sa…
Har vi inte redan diskuterat sönder detta ämne trodde jag? ;)

Nåja. Om det står mellan att legalisera hash eller förbjuda alkohol, då tycker jag vi förbjuder bägge hellre än att låta de båda vara lagliga berusningsmedel.

Jo jisses, visst är det en följd av samhället vi lever idag! Men jag har aldrig varit en person som tyckt att man ska "go with the flow" bara för att resten av världen gör det. Visar ju bara att man inte har en egen hjärna att fatta beslut med (personligen är jag helt knäckt av hur många gamla vänner och skolkamrater som brukar allt möjligt i dagens läge, men fan heller att jag någonsin tänker påverkas eller dras med!)

Jag tycker väldigt lite av de som "missbrukar" eller "överanvänder" alkohol också. De som dricker varje eller varannan helg lär ju inte må speciellt bra. Och detsamma gäller brukarna av hash/cannabis/marijuana. Jag tror det ofta finns en orsak bakom användandet, varför skulle personerna ifråga annars välja denna verklighetsflykt?

Jag kan tycka att en legalisering i medicinskt syfte vore okej (vill minnas att marijuana ska kunna fungera som en mildrande medicin mot vissa sjukdomar?). Men annars, NEJ. Det sista den här världen behöver är legalisering av YTTERLIGARE ett berusningsmedel! Fler ungdomar/unga vuxna idag än NÅGONSIN är deprimerade, har sömnsvårigheter etc, och därför går de runt å stoppar i sig mängder med piller för att dämpa alla åkommor.

Världen faller redan samman pga att vi inte vill leva här och nu, i DENNA verklighet. ALDRIG tänker jag vara FÖR att vi ska glida ännu längre bort än vi redan har!

Populära inlägg i den här bloggen

Religion för mig

Orimligt att meritokratin ska leda till högre lön

Koranbränningar belyser svårigheten med att stifta lagar