Helt rätt att döma på förhand

Har gjort återkommande inlägg om varför jag anser att det är helt klart acceptabelt att döma på förhand. Dock vill jag poängtera att oavsett förutfattade meningar och fördomar bör man ej tumma på sin människosyn, människovärde.

Ett tag tillbaka sedan gjordes en reklam där någon socialbidragssnattare la en klyschig kommentar där han sa "om jag är arbetslös, är jag då ingen alls?" Klart som fan du är en nobody, bitch.

Vad krävs det för att genomföra 5 års utbildning på högskolan? IQ, förmåga att planera, multitasking, måldriven, strukturerad med mera med mera. Något knappast alla pallar. Att ens komma in på vissa utbildningar kräva bra betyg vilket man endast erhåller genom att ha vara flitig de tidigare 3 + 9 åren.

Att dock hoppa av skolan eller gå nån halvdan linje så som samhälle, media, fordon etc. för att sedan försörja sig på ströyrken är knappast någon bedrift. Vad som där emot är en bedrift är att vara helt arbetslös, i alla fall i Sverige. 100 kr på att den som VILL ha ett jobb får det. Anser man sig dock lite för fin, och hellre snyltar på vad vi andra arbetar ihop, och väntar på ett lite bättre jobb så är det rätt talande för personen i sig.
Hur din karriär tar sig är också talande för personen i fråga. Att bli kvar som kassabiträde på ICA till 35 års ålder, Hurra. Kreativitet och engagemang?



Ingen slutkläm.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Religion för mig

Orimligt att meritokratin ska leda till högre lön

Koranbränningar belyser svårigheten med att stifta lagar