Jakt - Det enda moraliskt korrekta om du äter kött

Som jägare (haha nu förärar jag mig själv, jag jagar tyvärr inte i den mängd som man bör för att få kvalificera sig själv som jägare) så kan det lätt bli moraldiskussioner om ämnet kommer på tal. Ja i alla fall med vänstersympatisörer. I och med att diskussionen dykt upp och jag har fått mina motiv ifrågasätta har jag givetvis begrundat frågan och ifrågasatt det jag gör, om det verkligen är moraliskt försvarbart, och jag har kommit fram till en hel del intressanta saker.

Om man äter kött så anser jag att man även bör kunna jaga det (om man har möjlighet d.v.s.). Annat vore bara hyckleri.

Motargument till jakt brukar enbart vara baserade på känslor, att det är fel att mörda djur. Det motargumentet är ett moraliskt korrekt argument. Om man väljer att hävda detta argument så ska man givetvis även vara vegetarian, annat är som sagt hyckleri. Dock förekommer det en hel del folk (återigen från vänsterfalangen) som hävdar att jakt är fel men som likväl äter kött (jo, det förekommer).

Kött som kommer från butiken kommer många gånger ifrån djur som levt sina liv i fångskap för att sedan slaktas. Djuren har alltså blivit berövade sin möjlighet till ett fritt liv och vars enda syfte är att slaktas. Nu finns det förvisso gårdar där djuren får mer eller mindre frihet, men även om friheten är större på vissa gårdar än andra så är det ändock en begränsad frihet / rörelseutrymme.

Kött som kommer ifrån jagat och fällt djur är där emot en helt annan femma. Dessa djur har fått leva i sina naturliga habitat med full frihet. Köttet i djuret är så ekologiskt det kan bli då djuren fötts upp på grönbete i skogen och inte fabriksmat. Djurens öde är även detta fritt då det är långt ifrån alla djur som fälls i jakt.

För att ens kunna bli en bra jägare måste ha enormt utvecklad kompetens om såväl naturen såväl som djuren. I takt med denna utbildning och detta lärande om djur och natur så utvecklas en stor respekt för såväl djur som natur. Om man vill ha bra jaktmarker måste man förvalta dessa väl, något som kräver enormt stort engagemang.  Denna kompetens om djuren, dess beteenden, skogen och natur har jag aldrig återsett hos jaktmotståndare, inte ens i närheten. Likväl uttalar sig motståndare som om de verkligen visste vad de snackade om. Låt oss inte heller glömma det faktum att alla viltvårdsskador som uppstår i trafiken tas om hand om frivilliga jägare (vars arvode rör sig om hundralappar). Utan dessa frivilliga jägare hade skadade djur sprungit runt i skogen och gått en långsam och smärtsam dö till mötes. Vidare så finansieras viltvården mestadels av jägarförbunden (som i sin tur får sina intäkter av jägare).

Tillbaka till det moralfilosofiska.
Om man är karl nog att äta fabriksslaktade djur så bör man även vara karl nog att mörda ett oskyldigt djur. Med handen på hjärtat så tar det emot för mig att mörda djur. Att trycka på avtryckaren och se en sådan vacker och stor skapelse falla ihop kommer inte utan eftertankar och empati. Om jag dock inte skulle klara av detta så kan jag verkligen ställa frågan till mig själv hur moraliskt korrekt det är att låta någon annan utföra mördandet åt mig så jag likväl kan få mitt kött på tallriken serverat.

Debatten handlar inte om huruvida det är fel eller ej att mörda djur. Det handlar om att om man väl tagit ställningstagande att äta kött så bör man även kunna mörda ett djur med sina egna händer. Annat är hyckleri.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Religion för mig

Orimligt att meritokratin ska leda till högre lön

Koranbränningar belyser svårigheten med att stifta lagar