Våldtäkt har ingeting att göra med #prataomdet

I takt med att Lena Andersson blivit hyllad för sin nya roman Egenmäktigt förfarande och att hashtaggen #prataomdet av Johanna Koljonen blivit enormt rosad så tyckte jag att det var dags med lite motbalansering, att få in lite verklighet i ämnet.

Precis som jag skrev i ett tidigare blogginlägg, Den du är och den du kan utvecklas till, så tenderar mediaaktuellaämnen att bli populistiska och urvattnade. Ämnen som blir populistiska får även en väldigt låg kvalitetsnivå då gemene bonde helt plötsligt ska göra sitt expertutlåtande. I detta fallet är det Våldtäkt vi talar om, ett ämne som de senaste decennierna blivit totalt utvattnad, sönderexploaterat och förvridet. Våldtäkt har gått från att vara en juridisk term till att nu istället vara en fråga om moral och tyckande; ett tyckande av allmänheten. Suck, pust och stön...

Lena Anderssons bok Egenmäktigt förfarande påvisar tydligt det moraliska dilemma som florerat på #prataomdet, eller snarare den moraliska förvirringen. Var går gränsen? Vad är våldtäkt? Hur stor är gråzonen? Osv osv. Gränsen är alldeles uppenbar i de allra flesta fall. Det som dock diskuteras idag har kommit att handla mer om moral och tyckande snarare än uppenbar bevisning. I Anderssons bok får vi läsa om en kvinna som låter sig bli knullad i utbyte av att få fortsätta vara med mannen hon älskar (har ej läst boken, enbart sammanfattning). Därefter görs en moralisk bedömning av allmänheten att detta givetvis är vedervärdigt av mannen. Ja, man kan tycka lite som man vill i detta. Fenomenet förekommer världen över och även jag instämmer i att beteendet är moraliskt förkastligt.
På #prataomdet får vi läsa om tjejer som legat med killar för att killarna velat, eller att tjejer gått med på saker som de "egentligen inte vill" m.m. m.m. gråzoner.

Men för att lägga lite motvikt till denna Moraliska gråzonshets så jag vill jag förtydliga att detta alltså inte är våldtäkt vi pratar om. Detta är just enbart det, moraliska dilemman. Det handlar om kvinnor som knullas på ett utnyttjande sätt. Samlag på en icke samspelt nivå. Där den ena vill knulla för knullandets skull och den andra blir knullad utav helt andra anledningar. Problemet är som så många gånger för med Sverige och sex: detta är inte ens könsfråga. Detta är en människofråga och en moralfråga. Om mannen som knullar kvinnan på ett omoraliskt, men lagligt, sätt istället hade knullat en annan man på samma sätt så blir scenariot mer uppenbart: det handlar inte om vilket kön som knullar vem, det handlar om människor med avsaknadande moral, bristande empati och stora egon som sätter sina egna behov i första hand. Det handlar inte heller om sex för den delen. Samma typ av egoistiska gärning återfinns i miljoner andra exempel där en person utnyttjar en annan person för egen vinning. Försök se den större bilden istället för att stirra er blinda i era små boxar.

Ja, jag kan sätta mig in i det moraliska dilemmat Lena Andersson skriver om(detta blir dock den enda cred Lena får, hennes ego är uppblåst nog som det är), och jag känner empati och sorg för alla de kvinnor som skrivit av sin smärta på #prataomdet. Jag har dock ingen sympati över till den hets media och feministerna utför. Jag har ingen som helst sympati för det könskrig som skapas av media och feministerna. Jag är inte heller osäker, eller upplever några gråzoner för den delen; saken är snarare väldigt tydlig, våldtäkt och moraliskt förkastligt sex är två helt skilda saker. Att med våld eller hot knulla en annan person är långt ifrån samma sak som ett icke jämställd och ömsesidigt samlag. Låt domare och advokater få sköta juridiken och håll era naiva moralfilosofiska åsikter till fikarasterna.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Religion för mig

Orimligt att meritokratin ska leda till högre lön

Koranbränningar belyser svårigheten med att stifta lagar