usa, hmm, inte så tokig idé iaf?

Hur mycket man än kan få huvudbry av att tänka på USA och all dess politik så fick jag mig en tankeställare ett tag tillbaka sedan. Det var rörande deras vapenpolitik, något som jag i övrigt spyr galla över. Har liksom aldrig riktigt fått höra något förargument. Men så för någon vecka sedan hörde jag hur en amerikan sa "vi har vapen för att för att skydda våra familjer, inte bara mot brottslingar, utan även om politikerna en dag skulle få för sig att ta sig in i våra hus". Och ja, det stämmer ta mig fan.

Vi är väl fostrade att respektera det som kallas demokrati i detta land. Vi har lärt oss att om vi blir rånade på stan är detta en skurk, en ond människa, som ska ruttna i fängelset, medan om bankmännen försummar våra livsbesparingar på banken och tar ut feta lön inte är annat än välbetalda herrar som kämpa sig dit. Vi har lärt oss att om staten säger Si så är det Si. De föreskrifter som råder i lagboken står ÖVER naturens lag, eller guds lag om man så tror.

Nej jag förespråkar inte att vi ska storma rosenbad imorgon. Inte heller att vi ska störta det politiska system vi har i dagsläget. Dock att vi kanske ska börja se lika kritiskt på männen i kostymer som vi gör på dem på gatan i en smutsig adidas tröja. Enda skillnaden mellan dem är att smutset på gatan gör vad han måste göra för att överleva en dag till, för att ta sig ur skiten samhället har föratt honom i, medan de fina herrarna bara tar och tar fastän de redan har, och mängder har de dessutom! Ser man det från den synvinkeln så börjar man ju faktiskt undra vilka som är de riktiga bovarna.

Nåväl, genom alla tider har det funnits korrumperade statsmakter, fascistiska ledare, krigsglada diktatorer osv osv. Och vad har folket haft för försvar när staten har bestått av ett gäng riktiga skurkar? Inget. Man skulle ju kunna tro att militären ska vara folkets väktare, men det har ju vista sig vara ett gäng kuksugare de me. Således har det tyvärr många gånger blivit så i historien att folket får lida, död svält och ekonomiska kriser. Skulle vi tillåta detta, att bli rånade mördade, av en enkel luffare på gatan som tog sig in i vårt hus? Skulle vi bara stå där och se på när en fucking a-lagare hugger ihjäl vår familj och tar våra pengar. Skulle vi bara acceptera att en skurk tar allt vi äger framför ögonen på oss. Och sedan tack honom?

Rustar ni er med vapen, så gör det inte i ilska mot eran nästa, utan gör det för att visa att det är en demokrati som råder. Demokrati innebär att alla har något att säga till om. Men va fan har jag att säga till om den dagen fascisterna stormar mitt hus med vapen dragna till öronen? Min köttkniv kommer jag iaf inte långt med. En snut utan vapen är en människa, en snut med vapen är en fascist. Varför inte leka på lika villkor?

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Religion för mig

Orimligt att meritokratin ska leda till högre lön

Koranbränningar belyser svårigheten med att stifta lagar