Myers Briggs

http://pstypes.blogspot.se/2009/03/free-jungian-type-tests.html

I regel är jag otroligt skeptisk mot tester av olika slag. De är oftast förutsägbara och uppenbara. Frågorna är oftast direkt ledande till svaren. Dock blev jag nyligen länkad ett test av min mentor, det så kallad Myer Briggs -testet. För att få ett någorlunda korrekt resultat så utförda jag testet flera gånger på olika sidor. Därefter läste jag igenom profilerna för de olika svaren jag fick. Variationen på svaren varierade dock extremt lite varpå jag kände mig bekväm med resultaten. För att få så lite variation på resultaten som möjligt bör man känna sig själv väl och även ha en viss livserfarenhet för att kunna ha något att relatera frågorna till.

För att få ett så korrekt svar som möjligt så bör man svara hur man egentligen känner, inte hur man egentligen brukar göra. Många gånger beter vi oss efter normer och kultur som egentligen strider mot vår egen moral och tycke. Ta därför er tid när ni ska göra testen och tänk inte bara tillbaka hur ni agerat vid vissa tillfällen, utan istället hur ni kände att ni ville göra.

Efter att ni gjort testet kommer ni att få en fyrsiffrig bokstavskombination som ni kan googla på. Wikipedia's svar brukar hamna överst, men ta er tiden att leta igenom på fler forum så att ni säkerställer att ni är bekväma med beskrivningen. PS. En bild säger mer än tusen ord. Googla gärna på bilder på bokstäverna ni fick, de kan vara rätt träffande.

Nåväl, anledning varför jag hypar detta test är för att beskrivningen till mitt resultat som jag läste fick mig stum. Aldrig förr har jag känt mig så förstådd. Aldrig någonsin har jag känt att det finns andra som tänker som jag, en otrolig lättnad. En klar majoritet av testen visade på INFJ.

Jag bifogar en länk till en sida med bildserier för INFJ så kanske ni kan få en uppfattning om tankegångarna som rör sig hos mig, tankegångarna som ibland får mig att ifrågasätta verkligheten, tankegångarna som ibland får mig att ifrågasätta om det är en gåva eller förbannelse...


http://www.bradgarbus.com/Personal-Details/personality-profile/istj-personality/infj-posters-charts

Länkar även en sida som träffar mig som inget eller ingen annan gjort tidigare. Jag väntar mig dock aldrig att bli förstådd, inte ens till 10%, men bara tanken att det finns andra lika cpskadade som jag får mig att tro på mig själv och min magkänsla ännu mer. Önskar er andra samma självkänsla.

http://personalityjunkie.com/the-infj/

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Religion för mig

Orimligt att meritokratin ska leda till högre lön

Koranbränningar belyser svårigheten med att stifta lagar