Alkohol - Dags för ett ställningstagande

Skapade denna rubrik för nästa tre år sedan. Då stod jag på gränsen inför ett beslut men var inte tillräckligt stark för att ta beslutet. Nu, tre år senare tar jag upp tråden igen.

Alkohol, du å kära dryck, bringare av lycka och förfall.

Vissa kan avstå dig, vissa trånar efter dig, andra kan njuta av dig med måtta.

En del behöver dig, en del förkastar dig.

Vissa nyttjar dig, men allra oftast är det du som utnyttjar oss.

Vi dricker för att känna berusning. Berusning är stundens behag. Kanske för att komma bort från stressen, kanske för att uppnå mening med vardagen, kanske bara för att slappna av.


Vanligtvis brukar jag inte skriva om mitt liv, min vardag. Anser det totalt ointressant att läsa om andras dito, tidsslöseri och meningslöst.
Denna gång kommer jag dock att göra ett undantag och berätta lite om mig själv och mitt liv, enbart i syfte att föregå med gott exempel. Om endast en endast person kan tänkas påverkas av mitt aktiva beslut så har syftet med detta inlägg uppnåtts.

För över ett år sedan gjorde jag valet att bli totalnykterist, d.v.s. inga droger (annat än kaffe).
Ja vad ska man säga, det kändes helt rätt, rätt mot mig själv. Jag har ändå redan druckit min beskärda andel för detta liv.
Vad som händer i framtiden vet jag ej. När vissa tänker "hur länge klarar jag att vara nykterist" så tänker jag i banorna "hur fan klarade jag av att förkasta mitt liv i alkohol och droger så länge..."

Nåväl, RIP droger, vi har haft lots of fun togheter, but its time to go our separate ways

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Religion för mig

Orimligt att meritokratin ska leda till högre lön

Koranbränningar belyser svårigheten med att stifta lagar