Dolt nummer och Rasism grundar sig i samma system

I väst talas det febrilt om rasism. Alla verkar vara rasister. Speciellt vita. Det är som om vita har större anlag för att vara rasister - fast om man nu uttalar sig så så är man ju en fördomsfull rasist. Nåväl, paradoxerna kring "Rasism" är inte få. När jag växte upp blev jag lärde att det enbart är vita som kan vara rasister mot svarta. Efter att ha bott i en av Sveriges invandrartätaste förorter blev jag dock varse om verkligheten, att rasism mellan raser och etniciteter förekommer överallt, hela tiden, jorden runt - knappast något betingat med ljushyade människor. Så låt oss sluta hälla vatten på vänsterns kvarn, länge nog har de ridit på "anti-rasist-vågen" och skrapat till sig röster på detta patetiska sätt.

Rasism är en politisk term och inget mer, det är en icke-fråga. Ordet rasism har uppkommit för att skapa en "vi och dem"-känslan, vilket kan te sig ganska ironiskt då rasism betyder förtryck (förtryck uppstår när man skapar ett "vi" och ett "dem"). I och med att man svingar ordet "rasism" kring sig som en demagog så kan man stigmatisera vilka som får vara med i de rumsrena salarna på Rosenbad och tycka till, och vilka som inte får. Detta inlägg kommer dock inte att vara en djupgående analys i det politiska systemet, utan om just Rasism, eller mer korrekt sagt: fördomar mot människor och det okända.

Först ut bör vi tangera ämnet Ras. Carl von Linné, den nobla mannen som beklär våra 100-lappssedlar, var en av de främsta inom sitt område. Han delade in djur och växter i olika system och namngav dem. Vad folk däremot inte tycks uppmärksamma lika mycket är att han även delade in människan i olika raser. Han var dock inte den första och absolut inte den sista. Än idag använder vi oss av rasforskning, även om det sker under ytan och med andra ordval. För den som är beläst i ämnet framgår det tydligt att det finns det tillräckligt med indicier till varför man skulle kunna dela in människor in olika raser, inom människorasen givetvis. Motargumenten är få, men främst politiska, vilket kan ha sin poäng. Rädslan för segregation och värdeladdningar är stor när vi börjar tala om raser. I mitt skrivande väljer jag dock att uttala mig i form av raser, enbart i rent fysiologiska syfte, d.v.s. att jag har inga som helst värderingar eller spekulationer kring vilka egenskaper som är bättre eller sämre bland raserna.



Från Nationalencyklopedin:

"rasism, i strikt (europeisk) bemärkelse en ideologi som grundas på kombinationen av följande fem förutsättningar:
1) uppfattningen att det är rimligt att indela människosläktet i ett antal distinkta raser utifrån fenotypiska skillnader (yttre kännemärken);
2) antagandet att det finns ett samband mellan å ena sidan sådana fenotypiska skillnader och å andra sidan nedärvda mentala och intellektuella anlag, beteendemönster samt lynne och moralisk karaktär;
3) antagandet att dessa nedärvda drag är gemensamma för alla medlemmar av respektive raser;
4) övertygelsen att raserna låter sig klassificeras i en hierarki, beroende på kvaliteten av de nedärvda dragen;
5) föreställningen att denna hierarkiska klassifikation ... "

Om man slår upp ordet rasism så har mästarnas PK-kung klargjort vilka kriterier som ska levas upp till för att man ska få äran att bli stämplad som rasist. Rasism är dock så mycket enklare och mer primitivt än vad politiker vill ge det cred för. Om man ska tolka nationalencyklopedins definition av ordet Rasism så krävs det att man både är bevandrad inom rasbiologi (d.v.s. att du har en akademisk utbildning) samt att man har ett tämligen utvecklat intellekt för att därefter göra en bedömning vilka ras-egenskaper som är mer värda än andra. Tillåt mig skratta. NE och Vänster ger fördomsfulla människor allt för hög uppskattning. Rasism, mer korrekt benämnt Fördomar, grundar sig i så patetiskt primitiva drifter att man måste vara riktigt hög för att tro den beskrivning av rasism som ges av NE. Ska man tro NE så är det ju bara högakademiker som är rasister, och inte lågutbildade som media vill påstå.

Att ha fördomar är inte bara mänskligt, det har varit och kommer fortsätta att vara en primitiv drift som varit avgörande för mänsklighetens överlevande. Fördomar uppstår när vi ställs inför personer eller scenarion som är för oss obekanta. Tack vare/på grund av tidigare erfarenheter av liknande situationer eller personer kan vi därigenom gissa oss fram hur denna situatione kommer att utspela sig eller hur denna person kommer att agera. Om vi en gång gått ner oss i ett träsk vill vi helst undvika att göra det igen. Om vi en gång blivit överfallna av en klan grottmänniskor (10.000 f.k) så vill vi helst undvika att bli det igen. Lärdom och fördom står inte långt ifrån varandra, dock med dagens värdebetingning av ord så är det helt plötsligt i helt skiljda världar. Så har det inte alltid varit.

En fördom behöver inte alltid nödvändigtvis vara baserat på något vi själva upplevt, det räcker med att vi hört eller sett saker för att vi ska kunna bilda oss en uppfattning. Om vi lever i en miljö där personerna runt omkring oss ständigt berättar om sina dåliga erfarenheter om åsnor så kommer vi själva högst troligen bilda oss en dålig uppfattning om åsnor - människan vidareför information som kan vara vital för sina klanmedlemmars överlevnad. Och kom inte och säg till mig att du aldrig blivit påverkad av den information du fått av din kompis, oavsett om det är skitsnack om "jävla turkarna nere i centrum", eller att er gemensamma väninna är en "jävla hora" eller att H & M säljer "riktiga skitkläder". Låt oss enas om att fördomar är en nedärvd funktion som vi aldrig kommer att bli kvitt med, och låtas även enas om att alla har denna primitiva drift inom sig.

För mig är mina fördomar en utmaning. Jag vill utmana mig själv att inte lyssna på mina fördomar så långt som möjligt. Så fort tankarna poppar upp och jag börjar spekulera hur människan framför mig som jag just mött är funtad så avbryter jag mig själv och tänker "nej, låt denne ge en chans att få presentera sig". Desto mer vi kämpar emot våra fördomar desto öppnar kommer vi bli som människor och desto öppnar kommer människor vara tillbaka mot oss - och vice varse. För mig är fördomar inget annat än logiskt, men likväl negativt. Inget mer komplicerat än så. "För att vara rasist krävs följande 5 kriterier upplevs: (1). Du sitter och studerar rasvetenskap i 5 år. (2). Du kommer fram till att bla bla bla... " Haha mumbo jumbo...

Om jag skulle definiera rasism så skulle jag säga att det är summan av två mänskliga drifter: Rädslan för det okänd och Fördomar.
Rädsla för det okända är det precis som fördomar en primitiv drift som har, och fortfarande fortfarande är, en egenskap för att säkerställa mänsklighetens överlevnad. Om vi inte haft rädsla för det okända hade vi som ras snabbt dött ut. Man håller sig till upptrampade stigar om man vill överleva i djungeln, punkt slut.
Idag kan rädslan för det okända utspela sig på många, många sätt. Ett av dessa återser vi bland ""rasister"". Låt oss ta oss svenskar som exempel. Vi är tämligen obekanta med kulturen, religionen, folket och språket hos personer från arabländerna och Afrika. Denna okunskap i deras beteende, blandat med en dos av fördomar och skriverier föranleder att vi helt logiskt blir rädda och därmed aggressiva. För mig är detta patetiskt uppenbart, därav valde jag att bosätta mig i en av Sveriges invandrartätaste förorter under 3 års tid för att göra mig kvitt av mina fördomar och min rädsla för det okända. Sagt och gjort kan jag idag känna mig säkrare och mer påläst i mina fördomar och kan samtidigt skratta s.k. "anti-rasister" upp i ansiktet, de är så jävla lost så de anar inte.

För att bevisa min tes uppmanar jag alla att känna efter den känsla de får när de ser ett dolt nummer att ringa. Rädslan för det okända. Vi saknar helt kontroll. Vem är det som ringer? Personen vet vem jag är, men jag vet inte vem denne är. Tänk om denne hotar mig? Exakt samma känsla av maktlöshet och rädsla för det okända är det som bidrar till att människor har fördomar om människor från andra sidan jorden - vilka är de, varför gör de så, varför talar de så.

Så nej, några grupperingar av superintelligenta akademiker som forskat i rasbiologi och värderat vilka rasegenskaper som är upplyftande inom människosläktet är väl inte riktigt den typiska rasisten. Människor med brister och naturliga drifter är väl däremot rätt rimligt. Men låt den utan synd kasta första stenen.

"Fear is the path to the dark side. Fear leads to anger. Anger leads to hate. Hate leads to suffering".

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Religion för mig

Orimligt att meritokratin ska leda till högre lön

Koranbränningar belyser svårigheten med att stifta lagar