Vi är alla kopplade till varandra - då, nu och sen

Jag höjer en kniv framför mig och begrundar den med tårar i mina ögon.

Kniven jag håller framför mig är inte ett konstverk, det är inte ett minne från min morfar. Kniven jag lyft upp framför mig är varken dyrbar eller värdefull.

Kniven jag höjt framför mig är bevisat att jag är bunden till er alla precis som ni alla är bundna till mig.

Att jag just nu, i detta ögonblick, lyft denna kniv framför mig är en konsekvens från miljontals och åter miljontals orsaker. En konsekvens från att det första encelliga livet överlevde, en konsekvens från det första djuret som gick på land. En konsekvens från alla miljoner människor innan mig som fattat ett beslut. Om minsta lilla beslut, minsta lilla vindpust hade blåst annorlunda, hade jag kanske aldrig höjt kniven framför mig idag.

Jag är summan av andra människor liv, jag är summan av andra människors karma. Det liv jag lever och förvaltar nu kommer att påverka miljoner människor efter mig. Den karma jag skapar kommer för alltid att påverka någon annans liv. Karman jag besitter är mitt ansvar. Ett ansvar som i slutändan kan innebära döden eller ett lyckligt liv för någon. Jag kommer aldrig att ställas inför svars för min karma utav någon domstol, polis eller lagbok. Ingen kan hota mig till att skapa en god karma. Likväl inser jag att detta är vad jag måste göra, att bära upp och föra vidare vad som jag har blivit given. Karman jag nu är ett med är en gåva som jag hoppas kunna överlämna tillbaka och vidare.


Jag höjer en kniv framför mig och begrundar den med tårar i mina ögon. Aldrig förr har en så betydelselös rörelse betytt så mycket för mig. Aldrig förr har något så enkelt varit så mycket större än jag någonsin kommer att bli. Jag är bunden med evigheten.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Religion för mig

Orimligt att meritokratin ska leda till högre lön

Koranbränningar belyser svårigheten med att stifta lagar