with great power comes...

bara för man har tillgång till någonting betyder inte d att man har rätten att utöva d.

att utvecklas steget högre än djuret, att bli "mogen", som vissa skulle kalla d, är att avstå sina luster.
att inte göra d man verkligen vill göra p.g.a. sina djuriska drifter är att vara ett steg bättre än dem.

bara för jag känner ett jävla godis sug, verkligen suktar efter d, så måste ja inte äta godis för d. tvärtom. för att visa att jag är en människa, d.v.s. jag kan tänka ett steg längre; om jag äter godiset så blir jag fet, således kommer jag inte äta godiset. då har jag bevisat att jag är bättre än bara nåra drifter, ja ger inte efter till mina kroppsliga begär.

ska man alltså inte få tillfredsställelse? nej nej, d ja försöker säga är att om man ska visa sig bättre än nån hund så ska man bara inte ge efter varje gång man känner ett behov. när man väl lärt sig att mästra sin kropp å dess sug, kan man också hantera d på ett värdigt sätt, d.v.s. inte synda ner sig i luster. vi har ett liv här på jorden (comme si comme sa), å självklart ska man inte leva i celibat hela den tiden. det som skiljer njutning från njutning är att den ene njuter för att få den äntligen fått utlopp för det starka behovet denne inte kan hålla emot, medan en annan får njutning när denne själv väljer att få d, d.v.s. denne kan mästra sina djuriska behov å använda dem med ansvar å vishet.

om jag köper en ny fin bil så sätter jag mig inte gasar som en tok i 250km/h på motorvägen, tvärnitar stup i kvarten å mer lr misshandlar bilen, nej tvärtom, d ja värdesätter behandlar jag också väl. d som e i mitt ägo vill ja inte skyla ner, utan d vill ja hålla i renhet å omsorg.

bara för att ja har tillgång till den stora röda knappen som kan spränga hela jorden har ja inte rätten att trycka på den. med stor makt kommer stort ansvar. att utnyttja sin roll som överlägsen är inte att visa sig mogen. den dan du kan leva som en munk är den dan du får göra va du vill. d.v.s. om du klarar av att stå emot alla frestelser å dödssynder å allt va d heter, den dan kan du också börja leva ett vanligt liv med vetskapen att DU KAN OM DU VILL. dem som aldri nått den nivån att d kunnat avstå från allt är inte heller berättigade att säga att denne kontrollerar sitt eget liv!

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Religion för mig

Orimligt att meritokratin ska leda till högre lön

Koranbränningar belyser svårigheten med att stifta lagar